Wykształcenie partnerów a jakość związku
Dobierając się w pary i decydując na wspólne życie, kierujemy się różnymi cechami partnera. Szukamy głównie podobieństw, bo to dzięki nim czujemy się bezpieczniej. Różnice fascynują co prawda, ale na krótko. W dłuższej relacji zazwyczaj zaczynają przeszkadzać i uwierać. A jak ma się sprawa z wykształceniem partnera? Czy liczy się dla nas to, czego, gdzie i jak długo się uczył? Czy różnice w wykształceniu partnerów mają znaczenie i wpływ na jakość związku?
Jakie znaczenie mają różnice w wykształceniu partnerów?
O to czy różnice w wykształceniu partnerów mają jakiekolwiek znaczenie, pytaliśmy w jednej z naszych ankiet. Zdaniem ponad 48% kobiet i mężczyzn uczestniczących w ankiecie, różnice te mają znikome znaczenie. Dla ponad 31% ankietowiczów, różnice w wykształceniu partnerów są dość ważne. Niespełna 16% różnicom tym przypisuje ogromne znaczenie.
Z punktu widzenia kobiet wygląda to następująco:
dla ponad 44%, różnice w wykształceniu partnerów mają spore znaczenie. Dla ponad 35%, różnice te mają znaczenie raczej znikome. Dla ponad 19%, różnice w wykształceniu partnerów są ogromnie ważne.
Z punktu widzenia mężczyzn wygląda to następująco:
Dla ponad 58%, różnice w wykształceniu partnerów mają znikome znaczenie. Dla ponad 29%, różnice te mają spore znaczenie. Dla ponad 12%, znaczenie tych różnic jest ogromne.
Nasza ankieta pokazała, że kobiety przywiązują większą wagę do różnic w wykształceniu między partnerami niż mężczyźni. Dla większości pań, różnice te mają spore znaczenie. Dla większości panów – są nieistotne.
W tej samej ankiecie uzyskaliśmy wyniki świadczące o tym, że znaczenie wykształcenia partnera wzrasta wraz z wiekiem. Najmniejszą wagę do wykształcenia partnera przywiązują kobiety i mężczyźni w wieku do 40 lat. Dla większości z nich, cecha ta jest nieistotna. W pozostałych grupach wiekowych wzrasta liczba osób nadających wykształceniu partnera spore lub ogromne znaczenie.
Wygląda więc na to, że im jesteśmy starsi, tym częściej spoglądamy na partnera, także przez pryzmat jego wykształcenia. Być może podpowiada nam to doświadczenie życiowe.
Jak wygląda to w praktyce?
W praktyce wygląda to tak, że większość z nas zdolna jest do tworzenia i podtrzymywania głębokich i satysfakcjonujących relacji z ludźmi pod wieloma względami podobnymi do nas. Dobierając się w pary i decydując na dzielenie codzienności, wybieramy partnerów o zbliżonym stopniu atrakcyjności fizycznej, mających podobną pozycję społeczno-ekonomiczną, podobny system wartości i zbliżony stopień wykształcenia. Różnice w wykształceniu partnerów oczywiście się zdarzają, ale większość wiąże się z osobami, które osiągnęły podobny poziom wykształcenia. Jednym z powodów takiego stanu jest fakt, że sporo par łączy się podczas studiów.
Co ułatwia zbliżony poziom wykształcenia?
Wykształcenie to nie tylko szeroka wiedza w jakiejś dziedzinie, ale pewien styl bycia, funkcjonowania i podejścia do różnych spraw. Osoby o zbliżonym poziomie wykształcenia mają zazwyczaj podobne horyzonty myślowe. Podobnie się wysławiają, funkcjonują na podobnym poziomie intelektualnym, co oczywiście ułatwia porozumienie i zwiększa atrakcyjność codziennych kontaktów.
Różnice w wykształceniu partnerów, a jakość związku
Na jakość życia w związku i poczucie szczęścia u boku partnera wpływa wiele czynników. Wykształcenie jest jednym z nich, ale na liście umiejętności i kompetencji potrzebnych we wspólnej codzienności, te nabywane w różnego rodzaju szkołach nie są najważniejsze. Może przecież zdarzyć się tak, że dwoje ludzi o różnym poziomie wykształcenia będzie żyć długo, zgodnie i szczęśliwie. Wystarczy, że ich relacja będzie miała dla nich najwyższą wartość, a wszystko inne będzie mniej ważne. We wspólnej codzienności liczą się przede wszystkim kompetencje relacyjne, czyli te związane z samą relacją. Jeśli dwoje ludzi potrafi okazywać sobie szacunek, troskę, życzliwość, zaufanie, przyjaźń, przywiązanie i miłość, to fakt, że ktoś skończył liceum, a ktoś inny wyższe studia nie ma większego znaczenia.
Różnice w wykształceniu prawie nigdy nie są powodem rozpadu związku. Jeśli przeszkadzają, to partnerzy odczuwają to dość wcześnie i nie dochodzi między nimi do większej zażyłości.
Kiedy różnica w wykształceniu partnerów może szkodzić związkowi?
Może tak się dziać, gdy mniej wykształcona połowa przeszkadza drugiej w doskonaleniu się i osiąganiu zamierzonych celów. Osoba mniej wykształcona może mieć wrażenie, że zostaje z tyłu i przez to czuć się gorsza. Różnica w wykształceniu będzie jednak pozorną przyczyną problemu. Prawdziwym powodem jego zaistnienia będzie postawa mniej wykształconej osoby, jej stosunek do siebie i poczucie wartości w relacji z partnerem.
Autor: Małgorzata Gruszka psycholog
Zobacz również:
Miłość i wiara, czyli jak stosunek do religii wpływa na wybór partnera lub partnerki
Uczucia i poglądy!
Co to, to nie, czyli czego kobiety nie akceptują u potencjalnych partnerów!